Na spletni strani uporabljamo piškotke, da bi vam omogočili nemoteno in prijetno uporabniško izkušnjo. Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov.  Vas zanima več?

  • utrujenost-720x370.jpg

Trendi

Prelisičite pomladno utrujenost

Pomlad je tu, ptički žvrgolijo, sončece sije, narava se prebuja, v zraku je optimizem, vi pa ste ... brezvoljni, utrujeni in razdražljivi. Brez panike. Morda se vas lotevajo simptomi spomladanske utrujenosti.

Spomladanska utrujenost ni sodobna težava. Antropologi menijo, da jo je poznal že pračlovek, ki je v zimskih mesecih tako rekoč spal zimsko spanje, spomladi pa je zavihal rokave in začel loviti, nabirati in delati. Zaradi povečane aktivnosti je porabil več energije, to pa je povzročilo utrujenost, šibkost in razdražljivost, posledice dolge zime brez svežega sadja in zelenjave. Danes zgodba ni občutno drugačna. S prihodom prvih pomladnih sončnih žarkov večina ljudi začuti pomanjkanje energije. Takrat govorimo o spomladanski utrujenosti, stanju organizma, značilnem ob menjavi letnega časa, ki ga spremljajo splošna utrujenost, brezvoljnost, povečana potreba po spanju, predvsem čez dan, zmanjšana odpornost in posledično zmanjšana delavna učinkovitost, pri nekaterih pa tudi omotičnost, razdražljivost, glavoboli in včasih celo bolečine v sklepih.

ZAKAJ NASTANE?
Pomladanska utrujenost ni bolezen, pač pa je povsem normalen odziv telesa na spremembe v naravi. Zakaj natančno se pojavi, še ni v celoti pojasnjeno, strokovnjaki pa menijo, da so zanjo krivi predvsem porušeno hormonsko ravnovesje, nihanje temperature in slabe zimske razvade. Pozimi v našem telesu namreč prevladujejo drugi hormoni kot v pomladnih mesecih, zaradi česar je nenadna spomladanska utrujenost lahko posledica hormonskega neravnovesja. Svoje naredi tudi nihanje pomladnih temperatur, saj se mora telo na novo prilagoditi zunanjim temperaturnim spremembam in daljšemu dnevu. Zaradi dviga temperature se telo namreč začne ohlajati, žile se razširijo in krvni tlak se posledično zniža. Takšen nenaden padec tlaka pa se kaže kot utrujenost, celo kot omotica in slabost.

KAKO JO PREMAGATI?
Zaradi spomladanske utrujenosti vam ni treba k zdravniku, saj simptomi, ki trajajo v povprečju od dva do tri tedne, izzvenijo sami od sebe (če imate težave dalj časa, se za vsak primer raje oglasite v ambulanti, kjer bodo preverili, ali gre morda za anemijo, hipotirozo, fibromialgijo ali depresijo). Proti nadležnim simptomom lahko največ naredite sami.

1. NA SONCE
Svetloba je zelo pomembna. Dnevna izpostavljenost sončni svetlobi na ljudi deluje blagodejno, saj povečuje izločanje serotonina, hormona sreče, in s tem blagodejno vpliva na razpoloženje. Svetloba hkrati zmanjša količino melatonina, ki povzroča zaspanost. Odpravite se torej na zrak.

2. V POSTELJO PREJ
Najboljše zdravilo proti pomladni zaspanosti je – spanec. Zvečer pojdite v posteljo prej kot običajno. Ko se zbudite, takoj vstanite in se aktivirajte. Ne poležavajte, saj boste potem le še bolj zaspani, brezvoljni in mlahavi.

3. OBVEZNO GIBANJE
Če niste v dobri telesni pripravljenosti in so kolesarjenje, tek ali rolanje za vas ta hip še prevelik zalogaj, se za začetek večkrat na teden odpravite na dolge sprehode. Svež zrak, vedno toplejši sončni žarki in predvsem veliko svetlobe vam bodo dobro deli. Povrnili si boste kondicijo in napolnili zaloge energije, poleg tega pa se med gibanjem sproščajo tudi endorfini, ki vas zdramijo in spravljajo v dobro voljo.

4. BLAGODEJNO KNAJPANJE
Izmenično prhanje z vročo in s hladno vodo pomaga prebuditi telo in preprečiti spomladansko utrujenost, poleg tega pa ima še številne druge blagodejne učinke, kot so razstrupljanje, izboljšanje prekrvitve in povečevanje delovne učinkovitosti. Pravilo je preprosto, prhajte se izmenično s čim bolj vročo in čim bolj hladno vodo, začnite z vročo, končajte s hladno. Začnite z majhnimi koraki in postopoma podaljšujte čas prhanja. 

5. MEDITIRANJE
Eden izmed načinov preprečevanja spomladanske utrujenosti je tudi meditacija. Enkrat na dan si vzemite čas, ustavite misli in umirite telo ter s tem napolnite baterije. Strokovnjaki menijo, da je dovolj že deset minut meditiranja vsak dan.

6. NIKOLI BREZ ZAJTRKA
Pravilna prehrana je izjemno pomembna (več o tem v nadaljevanju), začne pa se z zajtrkom, ki ga ne bi smeli nikoli izpustiti. Čeprav pojeste le mleko z ovsenimi kosmiči in dodatkom svežega ali suhega sadja, bo vaše telo dobilo dovolj energije za uspešen začetek dneva.