Na spletni strani uporabljamo piškotke, da bi vam omogočili nemoteno in prijetno uporabniško izkušnjo. Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov.  Vas zanima več?

  • odreci-doloceni-hrani-720x370.jpg

Trendi

Bi se morali odreči določeni hrani?

Številni ljudje se odločijo, da bodo meso, mlečne izdelke ali živila, ki vsebujejo pšenico, črtali s svojega jedilnika. Odkrijte, kako zdrava je takšna prehrana in zakaj bi se sploh morali odpovedati določenim jedem.

Nekateri ljudje po alergijskih reakcijah odkrijejo, da so preobčutljivi za pšenico oziroma njen osnovni protein – gluten. Povsem razumljivo je, da se zato živil, ki ga vsebujejo, izogibajo. Med vegetarijanci boste našli precej takšnih, ki sploh ne prenašajo več misli, da bi jedli živali in se za hrano rastlinskega izvora odločajo iz etičnih razlogov. Spet drugi se odločijo za odpovedovanje določenim živilom zato, ker radi preizkušajo nove diete in skrbno sledijo modnim prehranskim smernicam. Ne glede na to, ali je razlog vašega 'prikrojenega' jedilnika etične, zdravstvene ali celo lepotne narave, je dobro, da se seznanite s tveganji pa tudi s koristmi, ki jih s seboj prinaša črtanje določenih živil z jedilnika.

PREHRANA BREZ MESA

ZAKAJ KORISTI?
Najbolj pogost tip vegetarijanstva je tisti, pri katerem na jedilniku ni mesa, perutnine, rib in školjk, je pa dovoljeno uživati mlečne izdelke in jajca. Številni ljudje se mesu odrečejo zaradi načel, drugi pa postanejo vegetarijanci zato, ker menijo, da je takšna prehrana bolj zdrava.
RAZLOGI ZA
Pri vegetarijancih je v primerjavi z mesojedci tudi do 57 odstotkov manj možnosti, da obolijo za boleznimi srca, ker meso vsebuje veliko nasičenih maščob in živalskih proteinov, ki dvigujejo raven holesterola, ta pa je znanilec srčnih bolezni in kapi. Vegetarijanstvo je tudi znamenje ekološke ozaveščenosti. Polje z zelenjavo nahrani veliko več ljudi kot govedo, ki ga nahranijo s senom z enako velikega travnika, kot je polje.
RAZLOGI PROTI
Pri vegetarijancih se lahko pojavi pomanjkanje proteinov. Proteini v hrani neživalskega izvora ne vsebujejo vseh esencialnih aminokislin, ki jih telo potrebuje, razen če jih uživamo v kombinaciji s točno določenimi vrstami skupaj. Pri vegetarijancih se pogosto lahko pojavi tudi pomanjkanje železa, cinka, kalcija in vitaminov B12 in B2. Če se odpoveste mesu, morate jesti veliko jajc, polnozrnatih žit, stročnic in zelene listnate zelenjave, kot sta špinača in brokoli.

HRANA NEŽIVALSKEGA IZVORA

ZAKAJ KORISTI?

Dosledna vegetarijanska dieta popolnoma izključuje vse oblike živalske hrane, tudi mlečne izdelke, jajca in med. Nekateri dosledni vegetarijanci - veganci pa se odpovedo tudi prehranskim dodatkom, ki so živalskega izvora. Po podatkih zveze vegetarijancev obstajajo štirje poglavitni razlogi, zaradi katerih se ljudje odločajo za prehrano neživalskega izvora: zato da bi zaščitili živali, zaradi svojega zdravja, zaradi okolja in naravnega ravnotežja ali pa zaradi duhovne rasti.
RAZLOGI ZA:
Dosledni vegetarijanci po navadi zaužijejo več vlaknin in vitamina C, vendar pa manj natrija. Prav tako pojedo manj maščob in imajo manj škodljivega holesterola. Veganci se manj pogosto zastrupijo s hrano, saj so jajca in iz njih izdelana živila pogosto vzrok za okužbo s salmonelo, poleg tega pa raziskave kažejo, da lahko veganska prehrana zmanjša tudi tveganje za nastanek določenih oblik raka.
RAZLOGI PROTI:
Dosledni vegetarijanci morajo po navadi uživati nadomestke, saj si s svojo prehrano ne zagotovijo dovolj velikih količin cinka, kalcija ter vitaminov B12 in B2. Nutricionisti zato doslednim vegetarijancem svetujejo uživanje nadomestka z vitaminskim B-kompleksom. Včasih pa je treba prehrano dopolniti tudi z oljem lanenega semena ali oljem konoplje, ki vsebujeta maščobne kisline omega-3 in omega-6. Dosledni vegetarijanci bodo tudi težko našli restavracijo, ki bo zadovoljila njihove prehranske potrebe. Trgovine v velikih mestih so sicer kar dobro založene z vegetarijansko prehrano, trgovine v manjših mestih in vaseh pa bodo z izbiro dosledne vegetarijance zagotovo razočarale.


PREHRANA BREZ PŠENICE

ZAKAJ KORISTI?

Le dva odstotka ljudi sta v resnici alergična na pšenico, nič manj kot dvajset odstotkov ljudi pa se za prehrano brez pšenice odloči zato, da bi preverili, ali ni vzrok za utrujenost, sindrom razdraženega črevesja, težave s kožo, migrene, beli tok ali zastajanje vode, ki je po mnenju nutricionistov najpogostejši simptom, prav preobčutljivost za pšenico. Če je telo preobčutljivo za pšenico, to lahko povzroči vnetje v kapilarah, iz njih pa začne uhajati tekočina, ki se kopiči v tkivu.
RAZLOGI ZA:
S takšno prehrano takoj dobite več energije. Poleg tega težave, če je pšenica kriva za zastajanje tekočine ali problematično kožo, z dieto brez pšenice nemudoma izginejo. Prehrana, ki ne vključuje pšenice, pomeni tudi večjo raznolikost  vašega jedilnika. Morda mislite, da je vaša prehrana pestra, če uživate testenine, kuskus, kruh, pizzo in pecivo, vendar ni, ker je vsa ta hrana narejena iz pšenične osnove. Ob prehrani brez pšenice pa telo tudi bolje vsrkava minerale, kar pšenica sicer zavira.
RAZLOGI PROTI:
Preobčutljivost za pšenico morda ni vzrok vaših težav. Pred tremi leti v The British Medical Journal objavljena raziskava je pokazala, da je samodiagnosticirana občutljivost za določeno hrano včasih rezultat drugih dejavnikov. Pri treh pacientih, ki so se lotili diete brez pšenice zaradi dozdevne preobčutljivosti za to žito, so ugotovili, da so šele po takšni prehrani res razdražili svoj metabolizem. Nič tveganega ni, če iz prehrane izločite pšenico, le da dopolnite jedilnik z drugimi nepšeničnimi zrni – rženimi, koruznimi in riževimi - ki bodo dopolnili manjkajoče količine B-vitaminov, folne kisline, vitamina E, fosforja in biotina, ki jih zagotavlja pšenica. Včasih pa je priporočljivo tudi uživanje kompleksnih prehranskih dopolnil. Uživati hrano brez vsebnosti pšenice je težavno delo. Med iskanjem primernih živil boste ugotovili, da pšenico vsebujejo tudi izdelki, za katere ne bi nikoli pomislili da jo, ker se pšenica 'skriva' v sredstvu za zgoščevanje ali pa je predelana, tako kot v jušni kocki ali margarini, ki je pogosto izdelana iz olja pšeničnih kalčkov.
Prvi korak je prepoznavanje živil, ki ne vsebujejo pšenice, to pa je pogosto navedeno na etiketi izdelka. Nekatere trgovine imajo posebne police z izdelki, ki ne vsebujejo pšenice oziroma glutena. Kot najbolj pogosto zamenjavo za kruh pa si privoščite riževe kolačke ali krompir.

PREHRANA BREZ MLEČNIH IZDELKOV

ZAKAJ KORISTI?
Dieta brez mlečnih izdelkov še nikoli do zdaj ni bila tako priljubljena. Po oceni združenja ljudi za etično ravnanje z živalmi (PETA) iz Velike Britanije se je kar 31 odstotkov ljudi odločilo za zmanjšanje uživanja mlečnih izdelkov, 13 odstotkov nikoli ali zelo redko je mlečno hrano, 22 odstotkov ljudi pa zatrjuje, da redno kupujejo nemlečne izdelke, na primer sojino mleko.
RAZLOGI ZA:
Številni ljudje trdijo, da so s črtanjem mlečnih izdelkov z jedilnika pridobili več energije, si uredili prebavo in odpravili napihnjenost. Številni izdelki iz soje vsebujejo veliko isoflavonoidov, ki naj bi pomagali pri uravnavanju hormonov.
RAZLOGI PROTI:
Izdelki, ki predstavljajo alternativo mlečnim izdelkom, lahko vsebujejo veliko maščob. Če se za prehrano brez mlečnih izdelkov odločate zato, da bi zaužili manj maščobe, je prav mogoče, da se boste dodobra natekali po trgovinah.

KAKO ZAČETI?
Če se mislite resno lotiti prehranske spremembe, priporočamo obisk pri nutricionistu, ki vam lahko ponudi temeljne napotke pri sestavi jedilnika, pri čemer bo upošteval vaše individualne potrebe. Pri vsaki omejeni prehrani je namreč nujno zagotoviti potrebne količine vseh hranilnih snovi, ki jih telo potrebuje.

Trendi