Ob varnosti in kakovosti je ključno, da hrano sploh imamo
Korak do polic
Spar vlaga veliko truda v širitev mreže slovenskih pridelovalcev in predelovalcev hrane
Pred pandemijo covida-19 in vojno v Ukrajini – obe sta globoko zarezali v naša življenja – smo v zvezi s hrano poudarjali predvsem pomembnost varnosti in kakovosti. Danes pa je poleg varnosti in kakovosti ključno, da hrano sploh imamo. S to mislijo je nova ministrica za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Irena Šinko na nedavni konferenci ob svetovnem dnevu varnosti hrane utemeljila potrebo po preoblikovanju živilskih sistemov in večji samopreskrbi.
Ministrica je poudarila, da smo tri desetletja zanemarjali samopreskrbo. Državi je bilo vseeno, če so kmetje prodajali pridelke v tujino, ker so tam zanje zaslužili več, ali če so udeleženci v verigi zaslužili premalo, da bi se jim izplačalo kmetovati. Resnejših ukrepov ni bilo, ne pri nas, ne v večini Evrope. Ko so se med covidom-19 začele trgati dobavne verige, so številne države začele razmišljati celo o regulaciji izvoza hrane. Samopreskrbno ravnanje je povsod postalo dolgoročna strateška usmeritev snovalcev gospodarske politike. Tudi v Sloveniji.
V tem smislu Šinkova velik pomen pripisuje vlogi posameznika, potrošnika, njegovemu odnosu do hrane, njegovi pripravljenosti, da se prehranjuje sezonsko in preskrbuje lokalno. Po njenem mnenju je nujno treba spodbujati takšen način delovanja predvsem glede na specifičnost slovenskega kmetijstva, kjer velik delež predstavljajo relativno majhne kmetije. Cilj kmetijskega ministrstva je doseči 90-odstotno odzivnost kupca na lokalno pridelano hrano, kar bi hkrati stabiliziralo in povečalo lokalno pridelavo ter predelavo. Kupčevo zaupanje naj bi pomagale pridobiti nacionalne sheme kakovosti (označba višje kakovosti, dobrote z naših kmetij, integrirana pridelava in izbrana kakovost). Spodbujali naj bi kratke oskrbne verige in lokalno pridelavo ter predelavo. Njeni promociji je namenjena kampanja in spletna stran Naša super hrana, triletni projekt, ki ga sofinancirajo država in sektorji.
Okno do slovenskega kupca
Sparovi lokalni dobavitelji ne skrivajo zadovoljstva s sodelovanjem, nekateri pripovedujejo o dolgoletni vzajemni zvestobi. Ribogojnica Fonda, ki leži v Piranskem zalivu in ima mesto v ponudbi druge največje trgovske mreže v Sloveniji vse od leta 2010, v Sparu prodaja piranskega brancina in orado, od leta 2017 pa ima brancina tudi v kategoriji Spar Premium. Lani se je prodaja morskih rib v Sparu po besedah direktorice ribogojnice Irene Fonda povečala za kar 15 odstotkov.
»Trgovska veriga je za nas okno v Sloveniji, saj so zaradi distribucijske mreže naše ribe na voljo tudi v manjših krajih, dosegljive so vsakomur. Pri tem se povečuje prepoznavnost naše blagovne znamke Fonda piranski brancin, s tem izboljšujemo tudi poslovni rezultat,« opisuje pomembnost sodelovanja Irena Fonda.
Kratka dostavna pot je ena ključnih prednosti Ribogojnice Fonda pred drugimi dobavitelji. »Imamo popolnoma drugačen način dela. Ribe izlavljamo samo na podlagi naročil in jih dostavimo takoj – v največ 24 urah od izlova. Vedno so popolnoma sveže. Zaradi načina dela, ekološke usmeritve, odlične krme in okolja so ribe Fonda konstantne in kontrolirane kakovosti ter okusa. Pomembna sta tudi označevanje z blagovno znamko in posledična popolna sledljivost. Vse to skupaj je praktični, živi primer projekta od morja do vilic oziroma od morskega vrta do krožnika.« Kakovost po navadi pogojuje tudi višjo ceno. A, kot pravi Fondova, strank in dobrojedcev, ki želijo imeti visoko in odlično kakovost, cena ne odvrne. Uspešnemu načrtu prodaje brancina Spar Premium naj bi se pridružil še projekt z oradami v isti kategoriji. Dobavitelj in trgovec skupaj s pomočjo slovenskega chefa Uroša Fakuča izobražujeta zaposlene in potrošnike. Tako postajajo ribe vse pogosteje uporabljeno živilo tudi v slovenskem gospodinjstvu. Poslovni načrti in cilji so, doda sogovornica, ohranjanje kakovosti, povečevanje zaupanja in izobraževanje potrošnika, na koncu pa dobra poslovna praksa.
Cena vpliva na nakup
Na srednje veliki družinski kmetiji v Markovcih so doma živila, ki slišijo na ime Cimerman. V Sparu jih je mogoče najti že pet let. Pohod na njegove police so začeli z nekaj mesnimi izdelki, zdaj pa je nabor mesnin širši, sodelujejo pri prazničnih ponudbah – na primer šunka za veliko noč. Ponujajo tudi program Grill, njihov ključni artikel pa je sveže svinjsko meso, ki je vzrejeno, zaklano in predelano doma.
Tomaž Cimerman pravi, da je dober odnos z veliko trgovsko verigo, kot je Spar, nekaj najpomembnejšega v poslu. Prinaša zaupanje, ki je ključno za sodelovanje na dolgi rok. Prisotnost v Sparovih trgovinah prinaša prepoznavnost, zagotovljeno prodajo, dobre cene – s pogojem, da je izvrstne kakovosti. »Sicer pa je prednost majhnega pridelovalca, kot smo mi, prav v njegovi prilagodljivosti in kakovosti, ki je veliki ne morejo doseči.«
Način pridelave v majhnem obratu je povsem drugačen kot v industriji, to pa se kaže v višji ceni. A koristi na drugi strani tehtnice (predvsem sledljivost in kakovost) to ceno upravičijo. »Slovenski potrošniki se zelo, zelo počasi približujejo lokalnim produktom,« opaža Cimerman, »in to zaradi prehranskih navad, vzgoje, okusov … pomembna pa je prav cena. To je razumljivo, ko gre za ljudi z nižjimi prihodki, ne pa tudi pri tistih z višjim standardom. V Sloveniji se mi zdi, da je še zmeraj pomembnejša količina od kakovosti. A verjamem, da se bo stanje popravilo.«
Partnerja načrtujeta dolgoročno sodelovanje v vseh segmentih mesa. Kupcem želita približati lokalno meso in izdelke, povezati in spodbuditi razvoj podeželja ter kmetiji iz Markovcev omogočiti nadaljnji razvoj.